Vid torghandelns slut.



Agapanthus är en vacker växt, men den kostar rätt mycket. Idag gjorde jag en trevlig upptäckt; torghandlarna vill gärna bli av med blommorna innan stängningsdags och ger rundliga rabatter. Hoppas samma sak händer i morgon, annars får jag gräma mig över att jag inte tog tillfället i akt.

Den finns i en blå variant och kallas då för Afrikas blå lilja. Den vita går under namnet kärlekslilja. Var det något mer den söte försäljaren ville med sin rabatt?

Den övervintrar knappt i Sverige, så den mår bäst av att bo innomhus innan frosten kommer. Den står lämpligen någonstans där det är 6-8 grader, och ska ha kvar bladen under hela vintern. Den får inte torka ut, men inte heller övervattnas. Låter som den kräver samma uppmärksamhet som änglatrumpeterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0